20-09-2019

Natuurlijke Skin Care maakt sensationele groei door de komende jaren

Aan (positieve) verandering gaat altijd turbulentie vooraf.

De afgelopen jaren heeft er veel gespeeld en was er veel onrust in de Beautybranche. Behandelingen die ons afgenomen dreigden te worden. Specialisten die in onze vijver zijn gaan vissen. Omscholing naar steeds meer medische behandelingen en inzichten. Verdieping in voeding en suppletie. De beunhazerij en wildgroei. Onderwijs dat onvoldoende aansluit bij de bedrijven. De recessie niet te vergeten, en nu weer het grote tekort aan opgeleide schoonheidsspecialisten. Doordat er geen stageplaatsen aan zijn te komen wordt de opleiding minder geadviseerd. Een onduidelijk beeld van wat we nu werkelijk (kunnen) betekenen voor de consument en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar zoals iedereen komen ook wij na deze turbulente periode weer in een rustiger vaarwater terecht. Een Beauty markt waar heel veel toekomst ligt. Een Beauty markt waar iedereen nu in wil springen omdat er geen branche zo hard groeit als de onze.

Ondernemen in de schoonheidsbranche

Maar daar moeten we wel voor openstaan. Of beter nog, goed voorbereid zijn. Open je ogen en oren en zie wat de prognoses zijn, wat de consument werkelijk wil en waar een enorm succes voor het oprapen ligt. Niet voor iedereen, maar wel voor de echte vakidioten en ondernemers.

Een ondernemer moet niet afwachten en de kudde volgen, maar er als de kippen bij zijn. Niet in een slachtofferrol blijven hangen over wat er niet goed gaat, maar het zelf beter doen. Totdat je opgemerkt wordt en je je vanzelf onderscheidt van je collega’s.

Ik neem je graag even mee in de vooruitzichten van de wereldwijde en Europese trends.

De tijd is voorgoed veranderd

We kunnen er niet meer omheen, Biologische Skin Care is definitief doorgebroken. Het delft niet langer het onderspit maar gaat de boventoon voeren.

Was het voorheen stoffig en suffig en deed het weinig, dan is daar nu wel verandering in gekomen. Onlangs las ik  ‘in een vakblad notabene’ dat de consument nog overtuigd moet worden. Naar mijn mening is het andersom,  ik denk dat de (jonge) consument al veel verder is en dat de schoonheidsspecialist en huidtherapeut eerder overtuigd moeten worden. Niet openstaan voor, of te weinig kijken naar wat er kan of wat de consumentenvraag is, is een gemiste kans.

Het zijn de leveranciers van chemische merken die zeggen dat het niet kan, dat de producten niet huidverbeterend kunnen zijn,  maar de waarheid ligt iets anders.

Bewustwording en een holistische kijk

Bewustwording gaat over ethische keuzes, zowel voor producten, bedrijven, werknemers als voor de wereld. We zijn onze grenzen gaan verleggen, omdat we allemaal zien dat het zo niet goed gaat. Niet met ons en niet met de wereld.

En weet je wie de voorlopers zijn in deze maar doorgroeiende trend? De jongere generatie! Zij zijn de consumenten die druk uitoefenen en eisen transparantie.

De consument wil weten waar de ingrediënten vandaan komen, hoe ze zijn vervaardigd en of ze de gezondheid op de lange termijn ondersteunen of kunnen schaden. Producten die rechtstreeks op de huid komen, hebben hun interesse gewekt in holistische gezondheid. Ze zijn beter geïnformeerd en willen van de hoed en de rand weten.

Daarmee prikken ze dan gelukkig ook feilloos door de ‘Greenwash’ merken heen. Merken die mee willen liften op succes, maar feitelijk de boel voor de gek houden.

Greenwashing betekent het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’.

Duik daarom als professional vooral goed in de materie, alvorens je jezelf laat overtuigen met mooie praatjes. Kennis ia macht.

Gigantische groei voor natuurlijke en duurzame schoonheidsproducten.

De groei van gecertificeerde, biologische en natuurlijke producten voor schoonheid en gezondheid was geen hype zoals sommige sceptici beweerden, maar groeit onverminderd voort en blijft de komende vijf jaar keihard stijgen. Harder dan elke andere sector.

Een wereldwijde groei, verdubbeling zelfs van de complete SKIN CARE industrie met een sterk groeiende voorkeur voor natuurlijke, duurzame en ethische schoonheidsproducten.

En zo zijn we eindelijk niet langer afhankelijk van synthetische ingrediënten.

Waarom groeit juist deze tak zo sterk?

Zoals gezegd zijn het de jongeren, de zogenaamde Millennials en de Generatie Z die de drijvende kracht zijn achter deze trends. Het is cool, en milieubewustzijn wordt mainstream.

Social Media is hier niet in de laatste plaats de sleutel tot verschuiving van de consumentenvraag. Trends worden sneller en emotioneler gedeeld en beroemdheden en influencers sporen nog extra aan.

De aandacht van natuurlijke voeding in plaats van chemische maakt nu de overstap naar Skin Care. Want wil je smeren wat je niet zou willen eten?

Toch is het heus niet alleen de influencer, de beroemdheid of de  consument die voor deze verandering heeft gezorgd.

Naarmate de wereld verandert, ontstaat er een nieuw consumentisme dat gebaseerd is op principes van deze tijd. In dit geval het broodnodige bewustzijn voor mens en planeet.

In plaats van het vertrouwen  bij de industrie en de medische wereld te leggen, nemen we deze verantwoordelijkheid nu zelf.

We ontdekken dat het klimaat en het milieu een directe invloed heeft op onze huid. Waterkwaliteit, wind en vochtigheid kunnen huidaandoeningen veroorzaken.

Om wat voorbeelden te noemen had 90% van de bevolking in Dubai een tekort aan Vit. D en lag het percentage obestias op 40%. Dit en nog veel meer ligt aan de basis van een nieuwe focus van de bevolking op eigen verantwoordelijkheid voor hun gezondheid.

Consumenten die bewuster gaan leven met voeding en beweging letten automatisch ook meer op wat ze op hun lichaam aanbrengen.

Natuurlijk anticiperen cosmetica bedrijven op de zorgen van de consument. De claims vliegen hen om de oren, en de wetgeving herziet de ingrediënten. Vaak als het kalf verdronken is, maar zeker belangrijk voor de volgende generaties. Eierstokkanker wat in verband gebracht werd met chemicaliën uit talkpoeder is toch echt absurd.

Positieve verandering en vooruitzichten!

Eindelijk verandert de houding tegenover biologische producten.

Biologische producten zijn complexer vanwege de invloed van de natuur en omgevingsfactoren en zijn natuurlijk arbeidsintensiever om te vervaardigen. Dit bepaalt vaak de prijs. Toch is dit voor de consument geen reden om het niet te kopen, ze zijn bereid een eerlijke prijs te betalen voor een eerlijk product.

En zeg nu zelf, hoe gek zijn de prijzen van sommige chemische producten waarvan de kostprijs helemaal niks voorstelt?

Werkgelegenheid en welzijn

Er zijn inmiddels diverse initiatieven die een positieve impact hebben voor meerdere partijen. Boerderijen, plantages, welzijn en gezondheid en over heel de wereld werkgelegenheid scheppen.

Marktoverzicht voor de komende jaren

De wereldwijde markt voor biologische huidverzorgingsproducten zal naar verwachting de komende jaren verdubbelen.

De drang naar steeds betere producten zal blijven, maar dan wel met een gezonde touch.

Huidgevoeligheid is een factor die de groei van de markt voor organische en natuurlijke huidverzorgingsproducten stimuleert.

Bewustzijn over de schadelijke effecten van chemicaliën en synthetische producten versterkt de groei van deze markt eveneens.

Beauty zonder compromis

Natuurlijk en organisch kan wel degelijk huidverbeterend zijn, want dit is de eis die de consument ook stelt. Er worden steeds meer geavanceerde producten ontwikkeld die invloed kunnen uitoefenen op de fysiologische processen van de huid.  Corrigerende en voordeel biedende producten stimuleert de verkoop enorm.  Ze moeten verfraaien, aantrekkelijkheid bevorderen of het uiterlijk veranderen.

In het verleden waren er misvattingen over de werkzaamheid van organische versus conventionele beauty producten , maar het idee om te moeten kiezen tussen effectiviteit en ethiek is dramatisch veranderd. Het assortiment hoogwaardige organische formules die nu worden aangeboden leveren resultaatgerichte schoonheid op, waardoor de consument geen concessies hoeft te doen.

Well Care gaat grenzen vervagen

Duurzaamheid is niet langer optioneel, de wellness economie doet definitief haar intrede.

De holistische aanpak is niet meer weg te denken.  Hoe meer millenials, en generatie Z- ers er zijn, hoe relevanter het wordt.

De langere levensduur, toenemende chronische ziekten en stress zijn onder ander redenen dat we een nieuwe blik richten op wat goed is voor ons. Alternatieve remedies als vervanger voor conventionele geneeskunde, dieper kijkend dan oppervlakkige oplossingen of de zogenaamde pleister op de wonde. De houding verschuift naar een gezonde aanpak vanaf de oorzaak, van voeding en beweging tot ontspanning en beheersen van stress, goede nachtrust en zelfzorg.

Het herstelt het lichaam, welzijn en de huidvernieuwing. Nachtelijke verzorging is daarom booming. Omdat we steeds meer ‘aan staan’ en meer prikkels te verwerken hebben is het holistische welzijn steeds belangrijker geworden. Tel daar de gevoeligheid voor vervuiling bij op en de drive om ons lichaam nog beter te beschermen tegen deze factoren bepaalt dat  specifieke producten, zelfzorg en laten verzorgen niet langer een niche is, maar een must have.

Inside out

Het belang en de kennis van de werking van ons lichaam beweegt de consument om bewuster na te denken wat ze op hun huid smeren, maar ook dat huidverbetering mede van binnenuit komt. Dat de huid geen los onderdeel is. Om deze redenen is de rol van (natuurlijke) supplementen binnen beautyland steeds groter geworden de afgelopen jaren. Het is geen uitzondering meer, maar een gemeengoed met skin care.

Als aanvulling op gezonde voeding en het beheren van gezondheid. Huisartsen hebben te weinig tijd om de leefstijl te bespreken. De jongere generatie heeft minder ontzag voor de artsen en neemt meer eigen verantwoordelijkheid voor hun gezondheid.

De professionals hebben meer tijd, aandacht en expertise over voeding, suppletie, leefstijl en huidzorg. Bovendien geeft het gemeenschapsgevoel in een bedrijf ook nog een extra dimensie.

Beauty Innovation

De schoonheidsindustrie slaat nieuwe wegen in.

Met Innovatie en ontwikkeling ligt er een mooie toekomst voor de Beauty Professional.

Branchevervaging zet door. Om meer grip te krijgen op consumenten die op zoek zijn naar gezonde natuurlijke, verfrissende en vernieuwende huidverzorgingsproducten. Jongeren hunkeren naar de coolste producten, ze hebben geen belangstelling voor het merk wat hun ouders gebruiken.

Consumentisme mag een soort spel worden, zodat ze verrast worden op een bijzondere locatie met bijzonder producten. Hiermee win je nieuwe consumenten.

Verschuiving naar een een mix van schoonheid, gezondheid en welzijn!

Laat het Beautycenter het natuurlijke thuis van de preventieve gezondheidszorg worden.

Nog nooit is de groei en vraag zo groot geweest. De aanbieders kunnen je klantenbestand laten uitbreiden, maak er gebruik van.

Loop als ondernemer niet achter de feiten aan, maar loop voorop

De veranderende markt van schoonheid vraagt hierom. Waar het populaire woord wellness na jaren een beetje naar achteren geschoven werd en plaats maakte voor de harde, kille, ogenschijnlijk meteen resultaat gevende aanpak zijn we ons nu weer meer bewust van  pure winst op de lange termijn. En daar blijft welbevinden toch onmiskenbaar een heel belangrijke rol te spelen om schoonheid en gezondheid te behouden of verkrijgen. Onderschat ook nooit de toegevoegde waarde van veel persoonlijke aandacht en meedenken met de consument.

Als merken, of liever gezegd de ondernemer, want feitelijk ben je zelf je merk, hun plan van aanpak niet mee veranderen of aanpassen dan zullen ze in de toekomst niet meer bestaan.

De vegan trend maakt de organische groei in skin care nog groter.

Het is geen eigenlijk geen trend meer, het is een beweging. De consumenten willen hun schoonheidsroutine afstemmen op hun leefstijl.

Ga mee groen

Conventionele gezondheids- en schoonheidsproducten bevatten ingrediënten die potentieel gevaarlijk zijn voor menselijke gezondheid, zoals bijvoorbeeld hormoon ontregelende chemicaliën (EDC’s).

Palmolieplantages en hun impact op het milieu vormen een enorm probleem voor de planeet en worden een grote uitdaging voor merken en retailers omdat consumenten verandering eisen.

Het behoud van biodiversiteit en duurzaamheid zijn cruciale overwegingen in de manier waarop we gecertificeerde producten / ingrediënten produceren.

De Millennials zijn meer dan welke andere generatie ook bezorgd om hun impact op het milieu. Ze zijn opgegroeid met kennis van de menselijke impact op het milieu en dat de toekomst van de planeet afhangt van het feit dat we allemaal bewustere keuzes maken. Meer besteedbaar inkomen en een startend gezin beïnvloeden hen in het maken van keuzes. Ze zoeken naar natuurlijke en biologische labels en zijn bereid ergens voor te betalen.

Ze vinden dat bedrijven aan het roer staan om een verandering in gang te zetten op het gebied van voorlichting, educatie en transparantie en zo de (preventieve) gezondheid en welzijn bevorderen.

Hoewel Amerika marktleider is, volgt Europa op de voet, dus ook hier is het booming.

De pioniers trekken de kar

De pioniers in de Biologische beauty industrie zullen blijven leiden en zorgen voor een positieve verandering met impact.

Ze roepen al jaren over de voordelen en positieve milieu effecten en eindelijk worden ze gehoord en zijn ze niet zo snel meer in te halen.

Éminence Organics is zo’n pionier

Zoals Boldijarre (president van Éminence Organics)  zegt, nadat hij vele jaren heeft geknokt om voet aan grond te krijgen met zijn biologische producten en denkwijzen voor een gezonde huid en wereld;

“Mensen hadden geen idee wat Organisch inhield begin jaren ’90.  Ik was er van overtuigd dat de tijd zou komen dat mensen zich zouden gaan realiseren dat Natuurlijke, Organische en Bio Dynamische ingrediënten net zo effectief of zelfs meer effectief kunnen zijn zonder bijwerkingen die de synthetische ingrediënten kunnen hebben. De tijd zou komen en de tijd is gekomen en nu zijn we de trotse en een van de grootste Professionele Skin Care leverancier van de wereld.”

En daar kunnen we nu letterlijk de vruchten van plukken.

Want vergeet één belangrijke regel niet:

Huidverzorging zal altijd een essentieel onderdeel blijven, een mooie huid gaat nooit uit de mode. Het blijft het meest aantrekkelijke segment, letterlijk en figuurlijk. We dragen er ons zelfvertrouwen mee uit, het contact met de buitenwereld. Het was er vroeger al en zal er altijd blijven, alleen de vorm verandert met de tijd. Beweeg mee met de tijd en je zult floreren.

Bronnen:

https://www.soilassociation.org/media/18023/soil-association-organic-beauty-and-wellbeing-report.pdf

https://www.marketwatch.com/press-release/natural-and-organic-cosmetics-2019-global-market-expected-to-grow-at-cagr-94-and-forecast-to-2025-2019-01-04

https://beautybusinessjournal.com/the-organic-cosmetics-market-is-growing-naturally/

www.mintel.com

https://www.futuremarketinsights.com/reports/natural-cosmetics-market