Meteen naar de content

Hoe om te gaan met prijsverhoging?


Aan alle kanten worden we er mee om onze oren geslagen, en ook met Éminence Organics ontspringen we deze dans niet. Hoe graag we dat ook zouden willen. De exorbitante prijsverhoging is wereldwijd en in nagenoeg alle sectoren realiteit. Op het moment dat een dergelijk bericht je onder ogen komt schiet er meteen allerlei emoties door je heen van verontrusting, angst en nog meer. Hoe zal de klant reageren? Wat moet ik zeggen? Dit kan toch niet?

Je voelt weerstand en boosheid. Eindelijk de boel weer een beetje op de rit, en nu weer dit. Begrijpelijke en menselijke reacties, maar het verandert niets aan de situatie. Het enige wat we nu kunnen doen is slikken, accepteren wat is en invullen hoe we daarmee omgaan. Ik heb het in mijn ondernemersbestaan vaker meegemaakt. Dat ik dacht dat het onoverkomelijk was, maar dat viel altijd reuze mee. Hoe gek het ook klinkt. Het is hoe jij ermee omgaat. En ja, er zullen klanten afvallen en bijkomen.

Éminence bevindt zich in het midden/hoog segment en wordt gekocht en gebruikt door mensen die er bewust voor kiezen. Vaak is het de groep die bereid is te kiezen voor kwaliteit, de groep die ook bereid is meer te betalen voor gezonde voeding bijvoorbeeld. Het is ook de groep die bereid is te betalen voor jouw behandelingen en jouw advies ter harte neemt. Mensen kopen vanuit een emotie en de waarde is altijd de waarde die het heeft voor de persoon in kwestie. Prijzen blijven subjectief. Ik liet mijn gedachten de vrije loop. Het kan jou wellicht ook helpen hiermee om te gaan.  

Over de prijsverhoging  

Ik begrijp je onrust, hoe moet je dit ooit verantwoorden naar je klanten? De verhoging is erg fors, ook wij schrokken hier enorm van. Een tijdlang hebben wij de steeds hoger wordende kosten zelf gedragen. De prijswijziging die we nu doorkregen hebben we 1 op 1 doorgevoerd en kunnen we niet anders maken. Ook wij hebben niet meer marge. Éminence Organics heeft marktconform hun prijzen aangepast, daar kunnen wij niets aan veranderen. We leven in een tijd van prijs woekering op alle vlakken. De dollarprijs, de transport/verpakkingskosten en de grondstoffen voor producten die veel hoger zijn geworden.   Het is precies zoals in de supermarkt. Je krijgt opeens veel minder waar voor je geld. Maar hoe ga je hiermee om? Met je eigen gevoel jegens het product en hoe breng je het naar de klant?  

Op de eerste plaats is je eigen mindset belangrijk. Als jij het niet accepteert, accepteert de klant het zeker niet. Voel de reden waarom je met Éminence werkt. Is dat vanwege de prijs of omdat je achter het product staat? Op de tweede plaats is hoe jij het naar je klant brengt bepalend. Denk niet vanuit jezelf maar vanuit de klant. Wij zeggen de prijs er niet bij met het afrekenen, tenzij de klant ernaar vraagt. Op het moment dat klanten het (te) kostbaar vinden, toon je begrip. Je denkt mee en voelt of ze toch te overtuigen zijn. Verontschuldig je niet, je staat immers achter je producten. Als iemand iets duur vindt, betekent het niet dat ze het niet wil aanschaffen. Ze wordt zich bewust, bedenkt wat de waarde is voor haar (die jij nog even benoemt) en ze beslist. Nee is ook een keuze, of help haar  met een alternatief.  

Wat Éminence voor jou bijzonder maakt

Éminence Organics is een hoge middenklasser, exclusief voor de beauty salon. Mensen kunnen thuis hun huid verbeteren en een complete treatment uitvoeren, die kostbare behandelingen kunnen uitstellen of besparen. (wat jou ruimte geeft om meer klanten te bedienen) De productlijn is bijzonder en kent geen concurrentie. Andere groene merken bevatten veel minder werkzame stoffen en concentraties. Steeds meer merken vinden hun weg naar de retail in en komen in parfumerieën staan, wat voor een salon desastreuse gevolgen heeft. Éminence doet hier niet aan mee en maakt jou daarmee als salon krachtig.  

De voordelen van Éminence zijn legio

  • De inhoud van 60 ml t,o.v. 50 ml van een ander product (reken dat percentage ook voor)
  • Je doet er veel langer mee omdat er geen water in zit, dus je vingers nat maken verlengt de gebruikerstijd van het product
  • De producten van Éminence zijn multifunctioneel, wat betekent dat een reiniger meer doet dan alleen reinigen. Dit geeft een product veel meer waarde. Een reiniger alleen geeft al een zichtbaar verschil
  • De boom die geplant wordt voor elk product wat ze kopen
  • Denk aan navullen van potjes als mogelijkheid, waarbij de klant korting krijgt
  • Omdat alles super geconcentreerd is heb je erg weinig nodig van een product

  Een aantal tips voor jou

  • Hoe meer onrust je zelf veroorzaakt, hoe meer de klant het ook ervaart. Velen weten niet eens wat ze betalen.
  • Mensen gaan bewuster kopen, de prijs is niet de hoofdreden van aankoop. Het is hoe graag ze het willen hebben en concessies willen doen. Iets willen en er iets anders voor laten.
  • Denk mee met de klant. Hoe kan zij/hij zo gunstig mogelijk een zelfroutine doen? Vinden ze een bepaald product te duur, adviseer dan een goedkopere versie. (firm skin serum ipv marine flower serum bijvoorbeeld)
  • Doordat het product duurder is houd je er meer aan over (hoe raar het ook klinkt, je verkoopt minder maar verdient toch meer)
  • De marge blijft voor jou verhoudingsgewijs gelijk, en ja, de consument is de dupe..
  • Je kunt nog groot inkopen in augustus, je bestaande voorraad wordt meer waard
  • Noem de voordelen van de producten. Als mensen het willen is de prijs ondergeschikt. Maak het geliefd.
  • Hoewel alles duurder wordt, zitten de terrassen voller dan ooit. Drinken mensen duurder speciaal bier ipv het normale pils.
  • Er zijn bedrijven waar de goedkoopste producten niet lopen, hoe bizar het ook klinkt

Soms verkopen duurdere producten beter…

  • Je kunt verbaasd staan over het feit dat mensen soms niet eens weten wat ze betalen als je vraagt wat hun moisturizer kost..
  • Denk niet voor de klant, laat de emotie eromheen los en verdiep je in het zo goed mogelijk helpen van je klant

Mijn ervaring en overtuiging is dat als JIJ jouw prijzen totaal accepteert, dat jouw klanten er ook geen probleem mee zullen hebben. Jouw ideale klanten tenminste. Want die hebben er alle begrip voor, die hoef je niets uit te leggen. Het is een wereldwijd probleem en alles heeft een waarde. Die mensen die er wel over vallen hebben vrijheid in keuzes maken, waarbij jij hen helpt.

Collegiale groet en op een wederzijds vertrouwen, Annelies